Gatsby

| Postat i: 100 Books You Must Read Before You Die
0
 
Såklart jag tog den tunnaste av dem igen. Den store Gatsby var dock dubbelt så lång som den förra med sina knappt 200 sidor. Tror många av er har hört talas som boken då en filmversion kom ut på bio förra året med Leonardo DiCaprio i rollen som Gatsby. Jag hade inte sett filmen och hade ingen aning om vad boken egentligen handlade om när jag tog den från bibliotekshyllan. Det enda jag kan säga var att den inte alls var som jag väntade mig.
 
Språket kändes väldigt enkelt och okomplicerat och direkt på någotvis. Den var väldigt lättläst. Jag vill inte berätta för mycket om den och därför blir det svårt för mig att förklara vad jag egentligen tycker om boken. Men hur som hellst det jag tyckte var intressant var hur årtiondet beskrevs som på engelska kallas "The roaring Twenties". Och jag tycker författaren målar upp en väldigt bra och intressant bild. Och sedan måste jag nog hålla med om att Gatsby. Men helt ärligt för mig känns det lite oklart varför boken är så himla känd. Just då den känns så enkel.
 
Men helt ärligt har jag en känsla av att den faktiskt kan vara en bättre film än bok. Att verkligen se alla fester och få karaktärerna lite mera till liv. Så inom en snar framtid planerar jag nog att se filmen. Jag kommer att åtekomma om jag tycker att filmen är bättre än boken eller om filmen är heltvärdelös. Den har ju 7,3 på Imdb i alla fall!
Hittills till Gatsby





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: