Smarta mål

| Postat i: Hälsa & Träning, Tankar
0
Jag har nog kommit på varför mitt mål med att gå ner i vikt och bli hälsosammare inte har fungerat. Jag hade inte satt några riktiga mål! Har man inga mål hur vet man då om man uppnår något? Man måste ha en plan och ett mål. Npgot vi fick lära oss förra året var att man ska ha SMARTa mål. Vad är då smarta mål?
 
Jo,
 
S - Specifikt
M - Mätbart
A - Accepterat
R - Realistiskt
T - Tidsatt
 
Och stämmer inte detta ganska bra? Man måste veta vad man ska göra, man måste kunna se att man har gjort det, om ingen tycker planen är en bra idé kommer något att hända?, det måste ju vara realistiskt att det kan genomföras, har man inget tidsatt så kommer nog studentsyndromet ta över. Studensyndromet är att hur mycket tid man än har kommer man börja för sent.
 
Och då man har ett mål typ bli mera hälsosam eller bara att gå ner i vikt är väldigt diffusa mål. Inget är tidsatt eller mätbart eller speciellt specifikt. Så nu har jag bestämt mig för att sätta upp ordentliga mål. Kortare mål. Annars känns ju målet så långt i från.
 
Just nu har jag satt upp ett kortare mål. Jag ska sluta med socker till nyår och gå ner 3 kilo till nyår. Hur ska jag göra det? Min största viktfälla är just socker. Jag äter när jag är nere och det är det jag försöker sluta med. Så hur gör jag det?
 
Vi människor är ju oftast kortsiktiga människor och vill ha belöning snabbt. Där sockret är ett bra exempel. Jag är definitvt inget undantag. Så jag har bestämt mig för att helt enkelt muta mig själv. Hur då? Jo första månaden så har jag bestämt att för varje vecka jag inte äter socker för jag köpa något litet. Så att jag har något kortsiktigt att se fram emot. Inte det bästa för plånboken - men om jag köper socker och onyttigheter så kostar ju det också. Så pengarna jag sparar på nyttigare vanor hamnar i saker jag verkligen vill ha i stället.
 
Så jag har testat detta i en vecka och gissa vad? Inget socker! För vare gång jag tänker köpa något så tänker jag, men då får jag ju inte köpa nagelacket jag vill ha på lördag, och det har funkat. Jag liksom skjuter upp belönandet lite. Och då jag vet att jag faktiskt snart får något gör det enklare.
 
Att man går ner i vikt och får bättre hälsa är inget man märker på en gång utan är saker som faktiskt tar tid. Och då kan det vara svårt att ha det som motivering i en månads tid. Om 2 månader från nu kommer jag må bättre. Eller så kan jag trycka i mig choklad och må bra idag. Hälsomotivationen räcker inte för mig när jag känner mig nere. Utan när jag känner mig nere behöver jag något mera kortsiktigt att se fram emot. För problemet med att sluta med socker det är ju inte när man måsr toppen. När man känner att man klarar allt och detta är inga problem. Utan man kan behöva den där lilla morotten när man har dippar med noll motivation.
 
Så den här gången tror jag att jag hittat ett bra sätt för att övertala mig själv. Mitt sockersug har redan blivit mycket mindre och jag äter mindre och bättre. Detta på en vecka. Bara p.g.a. att jag mutade mig själv med nagellack. Så nu fram till nyår så är det bara ett mål som gäller och efter det tar jag nya tag med nya mål. Och det känns bättre när det finns en tidslinje för projektet.
 
Om detta går enkelt kankse jag lägger till lite flera enklare mål innan nyår! Vi får helt enkelt se!
Hittills till Smarta mål





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: