"Gratis" inträde på museer

| Postat i: Tankar
0
 
Min första tanke är Yes! Gud va kul. Som en historienörd som bor i Stockholm så är det ju jätte trevligt för mig. Jag kan kolla in alla utställningar som kommer upp utan att betala ett dugg. Super! MEN...
 
Nästan alla gratis museer ligger just i Stockholm. Hur mycket nytta har verkligen resten av landet? Är man i Stockholm och är det något man verkligen vill se så är det ju bara att betala. Går man en gång är det inte direkt någon större kostnad. Och turister? Är väl samma för dem är dte någonting man verkligen vill se så betalar man väl. Det är inte så att det kostar 1000 kr att gå in och ofta är dte gratis när man är under 18. Det känns som om det är få som kommer ha någon större nytta av det här förslaget. Utom såklart Stockholm... Ursäkta men ibland verkar stockholmare tro att Sverigie bara kretsar kring dem. Så nej helt ärligt tycker jag inte att alla ska vara med och betala för att flera Stockholmare ska kunna gå på museeum. Speciellt inte nu när finansminstern säger att ladorna är tomma i ena sekunden och i andra att vi ska lägga 80 miljoner per år på kultur. Helt ärligt om våra finanser är så såliga tycker jag att de borde investeras för att stimulera tillväxten i Sverige i så fall. Inte för att jag tror ett dugg på hennes finansanalys, men undrar varför hon miskrediterar sig själv. Jag menar det ser ju inte alls bra ut att satsa på kultur samtidigt man säger att landet är fattigt. Det rimmar liksom inte. Speciellt när de samtidigt höjer skatterna. Detta är ingen satsning för att vi ska försöka få ut någonting annat. Utan bara att folk ska få gå gratis på museeum. Thats it.
 
Andra saker som de rödgröna kritiserade så hårt som sänkt arbetsgivar avgift för unga eller RUT var i alla fall till för att försöka skapa jobb eller att få arbetsgivare att vilja anställa flera unga.
 
Så nej även om jag själv kommer att gå mer på museeum pga detta så tycker jag att det är ett dåligt förslag.
Hittills till "Gratis" inträde på museer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: