Feministiskt initiativ

| Postat i: Tankar
0
 
Feministiskt initiativ... Vart ska man ens börja? Jag kallar mig själv feminist. Jag tycker jämstäldhet självklart är jätte viktigt! Men för mig känns det inte som de sysslar med de viktiga frågorna på ett bra sätt. Och att de blandar in sjukt mycket annat som inte ens handlar om feminism. Först tyckte jag att den var bra med ett feministiskt parti. Men när jag började läsa på så vart jag förförad. Speciellt att de kunde komma in i EU. Här tänker jag lägga upp citat från deras egna partiprogram med länkar.
 
"Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling." Källa Här.
Varför är det bara män som ska omskolas? Varför? Pekar de ut att halva europasbefolkning är klimatbovar medan kvinnor, nej inte skulle väl de bidra till globaluppvärmning?
 
"Fi ska verka för att lika många kvinnor som män utses till kommissionärer genom att alla länder nominerar två kandidater, i stället för en, till ”sin” kommissionärspost, en kvinna och en man. Härefter bör kommissionens ordförande sammanställa en så jämlik och representativ kommission som möjligt, med en jämn maktfördelning mellan könen. Alla länder uppmanas också att i sin nominering även ta hänsyn till en jämlik representation utifrån bland annat etnicitet, sexualitet, och funktionalitet." Källa Här.
Kanske bara är jag. Men det här börjar likna kvotering. Jag tycker självklart att det vore bra om man hade en så lik fördelning av våra politiker som möjligt MEN om jag själv var politiker skulle jag inte vela få den för att jag var kvinna. Eller någon annan minoritetsgrupp. Man är vä förtroende vald som politiker och det blir som folket väljer. Och de bästa pilitikerna på bäst plats. Man ska inte ta bort polikiker kaknse folket vill ha som representant bara för att det behövs för at tdet ska se snyggt ut med en minoritets grupp. Politik är viktigit men det är åsikterna som personen representerar som är det viktiga inte vilken så kallad grupp man tillhör.
 
"En fri värld där människor kan röra sig fritt och bosätta sig var de vill på jorden." Källa Här
Är jag den enda som ser problemen med detta? Om vi öppnar gränserna kommer folk strömma hit. Problemen är att i Sverigie har vi en välfärdsstat. Och jag är otroligt glad över att vi har en. Vi har fri utbildning, billig sjukvård och bra sjukvård, rätt till pension när vi blir äldre, sjukförsäkring, och socialförsäkring. Men allt detta är inte gratis. Och om vi släpper gränserna fria finns det inte håller bostad och jobb för alla. Den dagen någon kan komma på en realistisk lösning hur man har fri invandring den dagen kommer jag också att välkomna förslaget. Och de har många andra riktigt dyra förslag men inte ett ord hur det ska genomföras rent ekonomiskt.
 
"Ingen ska kunna dömas till utvisning." Källa Här
Kankse bara jag men jag tycker det är fullt rimligt om man kommer hit och begår GROVA brott inte ska få stanna i Sverige. Vill du inte dömas till utvisning? Då kankse du inte borde misshandla, våldta eller mörda någon.
 
"BNP-måttet ska innefatta även obetalt arbete så som hushållsarbete och omsorg om familjemedlemmar." Källa Här.
 
Eller här har vi lite ekonomiska frågor. Definition från wikipedia "Bruttonationalprodukt (BNP) är ett mått på den totala ekonomiska aktiviteten i ett land under en tidsperiod, vanligen ett år"  Okej jag erkänner att jag inte har så stor koll på BNP men är jag den enda som tycker detta låter... Extremt konstigt? Hur ska hushållsarbete räknas in i vårat BNP?? Eller förklaringen för att de vill ha med detta är nog nästa citat från samma sida "Det obetalda arbetet räknas in i BNP, för att tydliggöra kvinnors samhällsinsatser." För att det bara är kvinnor som gör hushållsarbete och tar hand om släktingar.
 
"En generell arbetstidsförkortning till sex timmars arbetsdag." Källa Här
För detta är ju rimligt. Vi bara struntar i att arbeta två timmar men för samam lön (antar jag annars kommer folk få väldigt svårt att överleva på låglön). Ärligt talat fattar jag inte varför ens detta är en fråga? Hur tror folk att detta skulle gå ihp rent ekonomiskt i alla yrken? Och ja var med bibeh¨llen lön hittade ett till citat "För 6 timmars arbetsdag för alla med bibehållen lön."
 
"För en ökad satsning på åtgärder som förbättrar arbetsmiljön inom kvinnodominerade arbetsområden." Källa Här.
För att om det är en manligarbetsplats är arbetsmiljöninte längre viktig.
 
"En lagstadgad skyldighet till kvotering av underrepresenterat kön till börsnoterade styrelser." Källa Här.
Eftersom kvinnor är offer och ska få jobb efter kön. Det är inte bättre än om att man som man får jobb efterr sitt kön. Jag är emot all form av kvotering. Det hjälper inte kvinnor i längden.
 
"Utbildningen i ska ha ett obligatoriskt könsmakts-, funktionalitets-, hbtq- och antirasistiskt perspektiv." Källa Här
På förskolan.
 
"Läxfri och betygsfri grundskola." Källa Här
Varför måste man vara emot läxor och betyg? Jag tycker att det är rentutsakt LÖJLIGT att vi inte fått betyg innan vi var 14. Alldeles för sent. Jag tog inte riktgit skolan seriöst innan detta. Och man har bara 3 terminer att fixa betygen innan slutbetygen i nian. Mina kusiner i Finland har haft betyg sedan de var 7. Finland har en av världens bästa skolor och de tycker rent utsagt att vi är löjliga i Sverige. De har inte tagit någon som helst skada över att ha haft betyg från 7 års ålder. Kankse borde vi lära barnen att hantera kraven bättre än att bara gulla med dem.
 
"Fi ska verka för att möjligheten för kvinnor att få bättre hjälp inom missbruksvården ökar. Till detta behövs avgiftningskliniker, behandlingar och boende som är avsedda endast för kvinnor." Källa Här
Varför?
 
"Fi ska verka för att informationsplikten avskaffas och att möjligheten att tvångsvårda och fängsla hiv-positiva ska avskaffas" Källa Här
Återigen Varför? Känns väl mycket rimligt att en person med HIV berättar för personen den har sex med. För det finns alltid en risk för smittspridning även om den kan vara låg. Alla ska ha rätt till att välja att ta den risken eller inte.
 
Nu är jag för trött för att gå igenom resten av deras partiprogram. Men jag tror jag har tagit upp en hel del punkter. Även om jag skulle vela samla ihop alla deras dyra förslag och se vad konstanderna skulle bli. Något liknande Detta. Men så ambitiös är jag inte. Önskade dock att de hade tagit med flera av deras förslag.
 
Så nu har ni fått veta mina åsikter om detta parti. Hoppas ni förstår min åsikt :)
Hittills till Feministiskt initiativ





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: