5 Böcker

| Postat i: 100 Books You Must Read Before You Die
0
 
Har lite böcker att ta igen att recensera. Börjar med att recensera extraböckerna jag läst på min 100böcer innan jag dör lista.
 
 Lille Prinsen - Antoine de Saint-Exupery
 
En bok som finns med på många att läsa listor för vuxna fast det är en barnbok. Att den finns med på många listor för det inte mindre pinsamt när man frågar bibliotekarien efter boken och hon säger den står på avdelningen för barn upp till sex år... Ups... Men jag kan förstå varför boken blir rekommenderar. Fast den är en barnbok så är den väldigt filosofisk. Den var inte lång 100sidor och mycket bilder så inte 100 sidor text. Men den var mysig att läsa och tycker ni alla borde ta och läsa den! Man får en känsla när man läser den som inte kan förklaras.
 
 
 
 Tjänarinnans Berättelse - Margaret Atwood
 
Finns på sjukt många listor men konstigt nog fanns den inte ens på svenska på stadsbiblioteket så läste den på engelska med tror nog denna ska läsas på engelska för bästa upplevelse. Men den är helt klart en av de bästa böckerna jag läst! Handlar om en dystopisk framtid där kristna fundamentalister tar över USA och kvinnor har inte längre värde. De är Hansmaids där deras enda mål i livet är att bli gravida och skickade iväg till något ännu värre om de misslyckas med det. Boken kretsar runt tankarna hos en handmaid som visar hur deras liv är kontrollerat. Till och med deras namn ändras och tas i från dem.
Jag har verkligen börjar gilla dystopiska böcker och tycker att boken är lik 1984 av Orwell men har en feministisk ton.
 
 
 
 Det Susar i Säven - Kenneth Grahame
 
En mysig barnbok. Jag har inte så mycket att säga om den egentligen. Var inte överdrivet bra eller dålig. Kanske hade varit bättre om jag var yngre. Får läsa den för mina barn om jag någonsin får egna!
 
 
 
Anne på Grönkulla - L.M. Montgomery
 
Också en barnbok (gud vad mycket barnböcker det var på listan) men denna gillade jag verkligen. Den var underhållande att läsa. Gillar verkligen huvudkaraktärens starka personlighet och får lust att läsa resten av böckerna. Får läsa resten men det är svårt att hinna med alla! Speciellt böckerna jag måste låna från biblioteket.
 
 
 
Mörkrets Hjärta - Joseph Conrad
 
Nog den sämsta boken jag läst. Den gick inte ens att läsa. Man läste orden men orden gick inte in. Har aldrig hänt tidigare. Aldrig. Hur kan någon tycka denna är bra? Man kan ju inte ens läsa den!
 
0 kan inte ens de den en etta
 
Hittills till 5 Böcker





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: