En Mini Guide till Jane Austen Filmer

| Postat i: 100 Books You Must Read Before You Die
0
 
 
Tänkte göra en liten guide till filmer som är baserade på Jane Austens böcker. Vill ni veta vad någon handlar om för ni googla! Utan detta är mera en liten guide för vad jag tyckte om filmerna. Vilka jag har sett och vilka jag tycker är sevärda!
 
 
Stolthet & Fördom
 
Har sett två versioner av stolthet av fördom. Och det är nog de två vanligaste. Mini tv serien från 1995 med Colin Firth och filmen från 2005 med Keira Knightley.
 
1995 - Jag tålde inte den här versionen. Jag gillade inte skådespelarna i huvudrollen och tyckte den var seg. Men jag såg den också efter filmen. Men ändå. Så jag skulle inte säga att den här versionen är sevärd.
 
2005 - Däremot är denna mycket sevärd. Älskar skådespelarna speciellt huvudrollerna. Alltså Matthew Macfadyen som Mr Darcy är nog det bästa som någonsin hänt inom film någonsin! Det var den här filmen som fick mig att bli en Austen älskare och börja läsa böckerna och se resten av filmerna. Så alla borde testa och se denna film!
 
 
 
Förnuft & Känsla
 
Också här har jag sett en film och en mini tv-serie. En film från 1995 med Kate Winslet, Alan Rickman och Hugh Grant och en tv serie från 2008.
 
1995 - Den är nog säkert bra men jag kunde inte tåla Snape som ett love intrest. Så såg inte klart den.
 
2008 - Denna version gillade jag. Tyckte om skådespelarna och sett om den flera gånger!
 
 
 
 
Mansfield Park
 
Återigen har jag sett två olika versioner av boken. Båda filmer den här gången. En från 1999 och en från 2007.
 
1999 & 2007 - För första gången så vet jag inte vilken jag egentligen gillar bäst. Den från 1999 var mera detaljerad och följer boken lite mer. Men jag är inte säker om det gjorde den bättre än den andra. För jag gillar skådespelarna lite mer i versionen från 2007. Så man borde nog se båda!
 
 
 
Emma
 
Jag har sett serien från 2009 och efter att ha sett den var andra tolkningar överflödiga. Försökte se en av filmerna från 1996 (Finns två filmer från 1996) men den kunde inte mäta sig. Emma som är Jane Austens längsta novell krävs det nog mera tid än en film för att skapa en bra story i filmen.
 
2009 - JAg gillade serien. Bra story uppbyggnad och bra skådespelare! De lyckades verkligen fånga boken!
 
 

Övertalning
 
Har återigen sett två versioner. En film från 1995 och en från 2007. Och lika som Mansfield Park vet jag inte vilken jag riktig gillar bäst.
 
1995 & 2007 - Båda är riktigt bra så det var ett svårt val. Även om jag nästan lutar lite åt 1995. För jag tror nästan jag gillar d skådespelarna bättre. För om jag skulle välja att se en av dem i kväll så skulle jag nog välja 95. Och dessa filmer är min andra favorit!
 
 
 
Northanger Abbey
 
Av Northanger Abbey har jag bara sett en version. Tyckte den frå 1986 var lite för gammal. Så har bara sett den från 2007.
 
2007 - Det var en bra version och blev inte besviken. Bra skådespelare och bra story. Följer också boken väldigt mycket. Så en version var helt klart nog! Det var den enda som behövdes! Men tycker det är synd att den är så underskattad. Denna är den enda som inte har en film från 90-talet.
 
 
Så det var lite av vad jag tyckte om filmerna. Och filmerna är nästan bättre än böckerna!
 
Hittills till En Mini Guide till Jane Austen Filmer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: