Malala

| Postat i: 100 Books You Must Read Before You Die, Inspiration
0
 
Jag har ett tag funderat på att skapa en ny kategori kallad Inspiration. Speciellt för att skriva om människor som inspirerar mig. Mitt första inlägg i kategorin blir om Malala.
 
Malala. Tror de flesta känner igen namnet speciellt för att hon i december fick Nobels fredspris!
 
Först vill jag säga att jag tycker hon är en sjukt inspirerande människa! Tänk att faktiskt våga stå upp för det man tror på med risk för sitt eget liv. Om flera gjorde detta kanske vi skulle ha en bättre värld. Och ja hennes historia är fascinerande. Mycket handlar om att hon lever i ett samhälle där kvinnans plats är i hemmet och männen styr. Trots att hon är ung så vågar hon göra det.
 
I Boken får man först en blick över landets historia och hennes pappas historia. Hennes pappa är också en väldigt bra man som också står upp för kvinnors rätt till utbildning och utan honom hade inte heller Malla haft en chans att uttala sig. Så hon har också ett starkt stöd från sina föräldrar för de hon gör. Och det ger en lite hopp att det finns folk som är vettiga och står upp för utbildning och förstår att utbildningen är nyckeln för världen. Utbildning är det viktigaste verktyget vi har i världen. Och det känns bra att man kan få se att det finns lite hopp för mänskligheten i alla fall.
 
Så vill bara igen säga hur imponerad jag är av Malala.
 
Boken gillade jag verkligen! Tycker verkligen alla borde läsa den! Välskriven som ger en bra helhetsbild av problemen i landet. Och man blir verkligen berörd av hennes historia. I kapitlen som beskriver allt runt skjutningen kunde jag inte låta bli att gråta. Hur hennes föräldrar inte vet om deras dotter kommer att överleva eller inte. Denna hamnade självklart på min läslista även om jag inte brukar läsa böcker i den här kategorin. Skulle jag skriva en egen lista "100 boos you must read befor you die" skulle den här boken ha en självklar plats på listan.
 
Hittills till Malala





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: