Pluggtips!

| Postat i: Inspiration, Tips
3
 
Att hitta motivation till att plugga kan vara riktigt svårt ibland. Ofta finna det ett mål med det hela men det är ibland svårt att se speciellt när det är flera år kvar tills du är klar! Tänker berätta vad jag gör när det känns jobbigt.
 
  • Jag snålar inte på pluggmaterial! Tycker det går lite enklare att plugga med bra material. Vad menar jag med det?
    Jag vill ha bra block att skriva i. Har också flera olika block till samma ämne. Till ett ämne brukar det vara: ett övningsblock där jag själv kladdar när jag gör övningar, ett till föreläsningar, ett till övningar och ett whitelines (Är så värt att lägga extra pengar till att köpa whitlines) där jag skriver sammanfattningar.
    Fina Post it lappar! Jag använder dem för att hitta saker i böcker och att komma ihåg saker. De är så fina att jag blir lite extra glad när jag sätter ut dem i böcker!
    Bra pennor! Jag älskar de där pennorna med suddbart bläck! Använder dem när jag skriver sammanfattningar och tycker det då känns roligare när det blir färgglatt och perfekt att man kan sudda om man skriver fel!
    En snygg kalender där man skriver schemat är inte heller fel!
    Och snygga mappar och pennfack som organisering!
    Jag tycker det blir tio gånger enklare när jag kan organisera mitt pluggande som jag vill ha det! Jag kan ha allt organiserat och fint. Jag hatar när anteckningar bara blir kladdiga och älskar verkligen när man kan hålla det fint och rent.
  • Och detta leder till organisering! Har man allt bara i ett block p.g.a. snålhet är det svårt att veta vad man gör! Vet man inte vad man gör hur ska man då kunna plugga! Är allting i ordning är det enklare att kunna sätta sig ner och plugga. För man blir inte lika lätt överväldigad om man har koll på läget. Då blir det inte "jag borde plugga men vet inte vad jag borde plugga"
  • Sammanfattningar är din bästa vän. Även i matte och fysik! Kör på data eller för hand beroende på vad du känner känns lättast. Själv kör jag mest för hand. De anteckningarna lägger jag upp med att förklara ett koncept. Sedan förklarar jag hur jag löser det och när jag kan behöva använda det + exempel. Bästa tipset jag kan ge någon!
  • När det känns hopplöst och jag bara läser och läser och jag förstår ingenting brukar jag läsa och läsa lite till tills något fastnar. Sedan när man väl tagit till sig något brukar något mera fastna. Och snart nog kan man kanske faktiskt urskilja vad det hela faktiskt handlar om även om det först kändes som rena grekiskan.
  • Kom aldrig till en föreläsning oförberedd! ALDRIG! Läs alltid igenom det som de ska gå igenom ordentligt. Du behöver inte förstå bara lägga nyckelord på minnet. Där är det enklare att återkoppla på föreläsningen. Att du bara aha det var det linjäritet betydde! Så du inte hakar upp dig på ordet.
  • Plugga där du pluggar bäst. Och nej det är inte framför tvn. Helst inte ens hemma. Jag går alltid till skolan och pluggar och det funkar jätte bra! Men det är bra att också hitta en plats hemma som fungerar för dagar man verkligen inte orkar dra till skolan eller hitta ett ställa närmare hemmet.
  • En Ipad tycker jag är en bra investering som en universitet/högskole student. Innan jag började på KTH så undrade jag vad den skulle vara bra för. Svar: Ha böcker och lösningshäften på Ipaden speciellt lösningshäften finns ofta bara som pdf och då kan du ändå plugga vart som helst! Och att slippa släpa 3 kg böcker är bra för din rygg! Man kan enkelt fota av andras anteckningar och sedan skriva av och när man pluggar i skolan kan man enkelt googla på allt du behöver! Och den är så mycket enklare att släpa med än en dator!
  • Kaffe och te är också dina bästa vänner! För mig som hatar kaffe blir det en hel del te drickande i stället! Svart såklart som innehåller mest koffein!
  • Planera in roligheter! Har du någonting att se fram emot blir alltid saker tio gånger enklare. Ser alltid till att planera in saker med vänner varje vecka så jag inte blir galen.
  • Plugga gärna med vänner! Alltid kan man lära varandra men se till att ni faktiskt pluggar.
  • Stress är din fiende. Den löser aldrig någonting. Sluta att hata dig själv. För detta tänkande gör inte att du pluggar mer utan att du pluggar mindre. Kan vara den svåraste biten men när man väl kommit över de så är inte pluggandet så hemskt längre! För då är det inte en källa till självhat längre. Så även dagar när det inte fungerar alls tänk på vad du gjort inte vad du inte gjort. För det gör bara att du förlorar motivationen helt.
  • Och sluta hata sig själv över huvud taget! Nej du är inte perfekt och du kommer aldrig att bli det. Vet du varför? För samhället fungerar så. Vad du en lyckas åstadkomma kommer det alltid vara något mer. Så släpp alla överflödiga krav! Och satsa på det DU vill åstadkomma. Vill du bli duktig i skolan som första prioritering? Sätt det som frsta prioritering och låt andra krav försvinna.
  • Kom ihåg att ta hand om dig. Tyvärr känns det som att det här ta hand om dig konceptet bara är en ny sak för att komma med nya krav som man inte når upp till. MEN i grund och botten så stämmer det. Men tänk inte
    Jag måste käka så här mycket grönsaker och frukt bara hemlagad nyttig mat till alla måltider. Tänk bättre frukost så jag orkar i skolan. Kanske lägga till en frukt? Addera lite frukt och grönt här och där och lite mindre av socker som gör att du får sockerdippar. Snabbmat? Javisst du är mänsklig. I stället för att stressa lägg till lite bättre saker till hela tiden så kommer du äta bättre och bättre och du behöver inte stressa om det.
    Träning. Träning är bra. Det kommer jag inte förneka men om du stressar när du inte hinner träna så blir det ju bara +-0 i slutändan. Om du inte är en person där träning kommer naturligt STRESSA INTE ÖVER DET! Var snäll mot dig själv. Träning är bra för att orka med skola och lite gör skillnad. Så kanske planera in en promenad med en vän? Nytta och nöje i ett! Men stressa inte över det.
  • Häng med från dag ett. Börja plugga innan något nytt drar i gång så hamnar du inte efter! Hur lätt det en verkar i början så lurar du bara dig själv.
  • På högskola testa gå på övningar och föreläsningar men gillar du inte det i en kurs skippa dem och plugga själv. De är tids och energi krävande och den tiden och energin kan läggas på hur du lär dig bäst.
  • Och jag kan inte understyrka nog hur viktigt det är med att vara snäll mot sig själv! Allt blir så mycket roligare och trevligare då! När jag slutade hata mig själv och hela tiden klanka ner på mig för alla misslyckanden och varför jag inte är bättre. När jag slutade med det då var då jag faktiskt började Gilla att plugga! Jag tar det som en njutning att sitta med en kopp te och plugga. Även ämnen som inte intresserar en blir bättre när man inte stressar över dem!
 
Hittills till Pluggtips!


Anna Sofia

Superbra tips! Var ett tag sedan jag pluggade men jag gjorde ungefär likadant. Dock stressade jag väl lite väl mycket vilket jag ångrar nu men jag var alltid förbered i alla fall och hade sammanfattningar för allt :)

Svar: Jo sluta stressa är inte så enkelt! Tyvärr! Jo sammanfattningar är sjukt bra! :)
thatslivet.blogg.se


URL: http://annasofiaphoto.blogg.se
Felicia

Åh bra tips! ♥

Svar: Kul att du gillar dem :) Hoppas de är till någon nytta!
thatslivet.blogg.se


URL: http://hemmahosfelicia.blogg.se
Erica

Riktigt bra inlägg! Nu är jag (förhoppningsvis) snart klar med min utbildning, men kan inte låta bli att önska att jag hade läst något liknande som det här precis när jag började. ;)

Svar: Kul att du tyckte de var bra! :) Lycka till med utbildningen! Du klarar dig! :)
thatslivet.blogg.se


URL: http://faithhopelove.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: