Catch 22

| Postat i: 100 Books You Must Read Before You Die
0
 
 
Man kan läsa om mina tankar när jag började läsa boken här. #50 sidor senare har jag lite andra tankar. Den har fortfarande ingen handling. Har ingen liksom story. En normal bok kretsar liksom kring något moment 22 har ingen story. Det är bara random mäniskor som är ihop kastade till händelser. Men man har ingen egentlig koll. I alla fall inte jag.
 
Därför tyckte jag att den var svår att komma in i just för att den saknar handling. När man i ställe accepterade att den inte hade det gick det lättare att läsa. Då ville man läsa och se vad som hände. Eller inte hände. Mesta av boken gick åt till att beskylla folk för att vara galna. Jag borde ha räknat.
 
Men under allt så är den en ktitik till byråkratin och en anti krigsroman.
 
Här är också några citat från boken jag villa få med men okej tog bort lite så det inte blev så mycket text att skriva. Typ vem som sa vad.
 
" - Är Orr tokig?
- Ja, absolut.
- Kan ni avföra honom ut aktiv tjänst?
- Visst kan jag göra det. Men då måste han be mig göra det. Det ingår  bestämmelserna.
- Varför ber han dig inte göra det?
- Därför att han är tokig."
 
" - Är  det allt han behöver göra för att bli avförd ur aktiv tjänst?
- Det är allt. Låt honom be mig om det.
- Och sen kan ni stryka honom?
- Nej. Sen kan jag inte stryka honom.
- Menar ni att det finns en hake?
- Visst finns det en hake. Moment 22. Var och en som vill slippa aktiv tjänst är inte på allvar tokig."
 
" - Det är mitt ben.
- Det är absolut inte ert ben. Det är inte annorluna än ett kugghjul eller ett bäcken"
 
" - Det är ju en rätt skum religion.
- Skum? Varför då?
- Ja, jag vet ingenting om den"
 
Skulle jag rekomendera? Nja...
 
Svår fråga faktiskt. Gillar du lite knepigare böcker kan den vara något för dig. Så du kan ju testa om du är en sådan person som kommer tycka om den. Förstår inte att den kan vara en storsäljare dock. Även om idén blev ganska roande till slut. Men men jag var glad att jag lösta den för att verkligen se hur boken var. Även om den i början användes som ett sömnpiller när jag inte kunde somna.
Hittills till Catch 22





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: